Vedtekter for Odda Båtforening
§ 1: Navn: Foreningens navn er Odda Båtforening, og dens initialer er
O.B.F.
§ 2: Formål:
Odda Båtforenings formål er å skape et godt båtmiljø i Odda ved å tilrettelegge
et trygt og trivelig havneanlegg for foreningens medlemmer.
§ 3: Medlemskap:
OBF er åpen for enkeltpersoner/organisasjoner som respekterer og innordner seg etter
foreningens vedtekter, og innen vedtatte frister betaler medlemsavgifter og ev.
andre forpliktelser (herunder dugnad), vedtatt av årsmøtet. Oppsigelse av
medlemskap og/eller båtplass samt adresseendring skal skje skriftlig.
Oppsigelse av båtplass, se § 18!
§ 4: Medlemmenes plikter: Medlemmene plikter å rette seg etter lagets vedtekter/havnereglement
samt vedtak som iverksettes av styret. Medlemmene er pliktige til å påta seg tillitsverv.
§ 5: Eksklusjon:
Medlemmer som ikke etterlever §3 og 4, kan ekskluderes av vedtak i styret.
Eksklusjon kan ankes inn for årsmøtet som siste og øverste instans.
§ 6: Kontingent: Årskontigenten forskuddsbetales med forfall innen utgangen av
desember for påløpende kalenderår. Kontingent fastsettes/endres av årsmøte med
alminnelig flertall. (Forfall desember iht. faktura)
§ 7: Foreningens øverste organer er i rekkefølge:
1:Årsmøtet
2:Medlemsmøtet,
3:Styret 4:Komiteer og utvalg.
§ 8: Årsmøtet:
Foreningens øverste organ (avholdes årlig før 15. mars) og skal behandle:
-styrets årsberetning -regnskap -fastsettelse av kontingent/utleiepriser/havneavgift/dugnadsavgift/meterpris
båtplass -valg
av nytt styre. Formann velges for ett år. om gangen. Resten av styret velges
for 2 år av gangen. Formann velges hvert år. Havnesjef/nestformann og kasserer velges i Partalls-år - mens sekretær
og assisterende havnesjef velges i Oddetalls-år. Valg av komite/revisorer: Årsmøtet
velger hvert år inntil 1 nytt av totalt 3 medlemmer til valgkomiteen, samt
inntil 1 av totalt 2 revisorer årlig. -saker
som medlemmer har meldt inn for styret senest 14 dager før årsmøtet. Årsmøtet
(samt ev. ekstraordinære årsmøter) skal varsles for medlemmene minimum 14 dager
før det avholdes. Årsmøtet annonseres med plakater på døra til hver pir i havna
og på foreningens nettside i tillegg til det sendes ut mail.
§ 9: Gyldige
vedtak: Årsmøtet og Medlemsmøtet er beslutningsdyktig ved korrekt
innkalling. Saker vedtas med alminnelig flertall. Styret er beslutningsdyktig
når mer enn halve styret er tilstede.
§ 10: Medlemsmøter:
medlemsmøter er foreningens viktigste og høyeste myndighet mellom årsmøtene og
kan behandle enkeltsaker som krever avstemming, bortsett fra årsmøtets faste
saker. Medlemsmøter skal varsles minimum 7 dager før det avholdes. Saker som
ønskes behandlet på medlemsmøter må sendes styret minst 3 dager før
medlemsmøtet.
§ 11: Styret:
Styret teller totalt 5 medlemmer og har ansvar for den daglige driften av OBF. De
som inngår i styret er: 1) Formann 2) Nestformann/havnesjef 3) Kasserer 4)
Sekretær og 5) Styremedlem/ assisterende havnesjef.
Styret skal drifte foreningen iht. til vedtektene ha overordnet fokus på vedtekter, lover & regler og sikkerheten/HMS
på foreningens anlegg og område.
§ 12: Formannens oppgaver: Skal påse at OBF ledes i samsvar med foreningens vedtekter og følge
opp vedtak fra årsmøter og medlemsmøter. Har fullmakt/signatur for foreningen
sammen med kasserer til løpende driftsutgifter/investeringer oppad til 10.000
kr. Større utgifter/investering krever medlems- eller årsmøte-vedtak. Formannen
skal signere kontrakter, planlegge og følge opp gjennomføring /ev. videre
utbygging av foreningens havneanlegg. Skal lede og styre medlemsmøter og kalle
inn til slike møter når denne finner det nødvendig. Plikter å kalle inn til
styremøte når minst 3 styremedlemmer krever det, (til medlemsmøte og
ekstraordinært årsmøte når minst 1/3 medlemmene krever det), eller styret
finner det nødvendig. Har møterett i oppnevnte utvalg og skal inkluderes og
orienteres i alle saker som vedr. anlegg, medlemskap og økonomi. Bare formann
og nestformann/havnesjef kan gi offisielle uttalelser/høring/media på vegne av
OBF.
§ 13:
Kassererens oppgaver: OBF,s kasserer har følgende myndighet, oppgaver og
ansvar: Kasserer har fullmakt/signatur på løpende, vedtatte utgifter/kostnader.
Skal føre regnskap over OBF,s inntekter og utgifter og har som fokus at foreningen
får inn vedtatte avgifter, samt betaler foreningens forpliktelser innen
forfall. Må ha tett dialog med havnesjef ang. grunnlag for utsendelse av
faktura til foreningens medlemmer og leietakere. Skal ha tett dialog med
formann og styret om ev. urovekkende/spesielle forhold/hendelser som vedrører
foreningens økonomi. Kassereren skal når den sender ut faktura til nye medlemmer
alltid legge ved: gjeldende vedtekter og havnereglement.
§ 14: Sekretærens oppgave. Skriver referat fra styremøtene, skal hjelpe formannen med å følge
opp/koordinere vedtatte saker mellom og på styremøte(r). Skriver styrets
årsberetning og gjennomgår denne på årsmøtet. Sekretæren har også som oppgave å
loggføre (i bok som følger sekretærvervet) alle endringer i vedtak/vedtekter/kontrakter
osv. Det er ønskelig at vedtekter, havnereglement og medlemslister/kontakt-info
er tilgjengelig på foreningens nettside. Dette for å sikre at disse er lett tilgjengelige.
Da vi stiller krav til at alle medlemmer og brukere av havneanlegget overholder
vedtatte regler/vedtekter, må disse være synlige og lett tilgjengelige.
§ 15: Havnesjef:
Havnesjefen utarbeider og oppdaterer kontinuerlig foreningens kart over
båtplasser, og skal lede og ha kontroll med foreningens havneområde. Skal
avtale salg og utleie av ledige båtplasser og sammen med assisterende havnesjef
lede det praktiske arbeidet med foreningens båthavn og opplagsplasser.
Rapporter fortløpende til kasserer i alle saker som involverer
medlemmers/leietakeres kjøp, salg, leie av plass/vinterstrøm m.m. Skal håndheve
OBF,s havnereglement. Rapporterer til formann ved problemer og forholder seg
til vedtatte satser når det gjelder utleie og salg av båtplasser. Ansvar for
iverksetting av tiltak mot tilgroing (skjell) på foreningens anlegg i sjø.
§ 16: Havnereglement:
Havnesjef og styret justerer OBF,s havnereglement fortløpende (ved behov). Reglementet
skal publiseres på OBF,s nettside, i monteren i havna, samt i foreningens
brakke og er retningsgivende for alle medlemmer/leietakere/båter som bruker
havna. Brudd på reglementer kan føre til oppsigelse av båtplass, leid plass
(sommerplass) og ev. bortvisning av båt. Båter/utstyr som i årevis etterlates/står uten tilsyn, blir fjernet.
§ 17: Utleie/havneavgift
foreslås av styret og havnesjef og vedtas av årsmøtet.
§ 18: Kjøp & salg av båtplass: Eierskifte skal skje iht. betingelser og vilkår spesifisert i «Kjøpekontrakt
båtplass - Odda Båtforening».
§ 19: Dugnader:
Alle medlemmer blir fakturert for dugnadsavgift som skal dekke innleid
arbeidskraft til forfallende arbeid på foreningens havneanlegg, bortsett fra de
som utfører totalt 4 dugnadstimer pr år - enten på fellesdugnader - eller på
selvvalgt tidspunkt. Dugnadsoppdrag utført utenom fellesdugnader, skal avtales
med, og attesteres av havnesjef eller assisterende havnesjef.
§ 20: Valgkomitè:
Valgkomiteen er en uavhengig og selvstendig komite, ikke en del av
styret. Styret foreslår fornying av valgkomiteen for Årsmøtet.
§ 21: Revisjon:
2 revisorer - uavhengig styret - skal revidere OBF,s regnskap og legge frem
revisjonsrapport for OBF,s årsmøte. 1 av totalt 2 revisorer kan velges
årlig.
§ 22. Forsikring:
Medlemmenes båter skal ha ansvarsforsikring. Joller som tilhører hovedbåten er
unntatt dette kravet. OBF har forsikret havneanlegget på sjø og land for
skadetyper som vanligvis kan inntre, f.eks. brann, havari m.m.
§ 23: Oppløsning:
OBF kan kun oppløses etter årsmøte vedtak, med 2/3 flertall.